Zgodnie z art. 26 , 31 i 36 ustawy z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych, zmieniła się grupa gospodarstw domowych uprawnionych do dodatku węglowego oraz sposób weryfikacji i przyznawania wniosków o dodatek węglowy.
Będzie możliwe przyznanie więcej jak jednego dodatku na ten sam adres budynku o ile zostaną spełnione warunki istnienia osobnego lokalu i gospodarstwa domowego pod tym samym adresem.
„gospodarstwu domowemu, które zajmuje lokal, dla którego nie było możliwe ustalenie odrębnego adresu, wójt, burmistrz albo prezydent miasta przyznaje dodatek węglowy w drodze decyzji administracyjnej, jeżeli w wyniku przeprowadzenia wywiadu środowiskowego organ ten ustalił:
- zamieszkiwanie pod jednym adresem w odrębnych lokalach kilku gospodarstw domowych oraz
- wykorzystywanie przez te gospodarstwa oddzielnego lub współdzielonego źródła ogrzewania.”
Nadmieniamy ponadto, że zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Klimatu i Środowiska (zamieszczonymi https://www.gov.pl/web/klimat/poradnik-dla-samorzadow-dotyczacy-wyplaty-dodatku-weglowego), powyższy zapis należy rozumieć następująco: Nowe przepisy pozwalają na przyznanie dodatków węglowych dla kilku gospodarstw domowych, jeżeli do dnia 30 listopada 2022 r. nie jest możliwe ustalenie odrębnego adresu miejsca zamieszkania. Brak możliwości ustalenia odrębnego adresu wynikać może z obiektywnych przyczyn, jak np. ograniczone możliwości organów gminy w nadaniu odrębnego adresu w ww. terminie. Należy mieć jednak na uwadze, że w tym przypadku możliwość przyznania dodatku węglowego należy rozpatrywać w sytuacji, jeżeli podjęte zostały kroki formalne, prowadzące do nadania odrębnego adresu miejsca zamieszkania. Trzeba mieć również na uwadze, że w takiej sytuacji dodatek może zostać przyznany w drodze decyzji administracyjnej, po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego (z którego sporządzana jest notatka służbowa). Wywiad środowiskowy przeprowadza się w celu potwierdzenia, że pod jednym adresem zamieszkania znajduje się więcej niż jeden lokal mieszkalny i w lokalach tych prowadzone są oddzielne gospodarstwa domowe, których główne źródło ogrzewania uprawnia do przyznania dodatku węglowego. Tu należy wskazać, że jeżeli wykorzystywane źródło ogrzewania nie było wcześniej zgłoszone do CEEB, to gmina dokonuje jego wpisania do tej bazy z urzędu – bez konieczności składania odpowiedniej deklaracji przez zarządcę/właściciela budynku.
Należy jednocześnie pamiętać, że nie można przyznać kilku dodatków węglowych dla wielu gospodarstw domowych mieszkających w jednym lokalu mieszkalnym. Tu warto wskazać, że dodatek ma służyć wsparciu rodzin – oddzielnych gospodarstw, które samodzielnie zaspokajają swoje potrzeby. O takiej samodzielności nie może być mowy w przypadku współistnienia w jednym lokalu wielu (czasami sztucznie podzielonych) gospodarstw domowych.
Informujemy, iż nowe przepisy dotyczą tylko postępowań nie zakończonych oraz nowo złożonych wniosków.
Jeśli mieszkaniec gminy już otrzymał decyzję odmowną, która stała się prawomocna lub postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia, a uważa, że zamieszkuje osobny lokal w danym budynku (względem, którego jest wola i możliwość nadania osobnego numeru), gdzie prowadzi osobne gospodarstwo domowe, celem rozpoznania sprawy w oparciu o aktualne przepisy musi ponownie złożyć wniosek o dodatek węglowy.
WAŻNE!
Ministerstwo Klimatu i Środowiska wyjaśnia, że:
Dodatkowe informacje można uzyskać w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Miechowie ul. Szpitalna 1, 32-200 Miechów, pod nr tel. 41 38 211 60 lub gops@gops.miechow.pl.