Składanie wniosków
Nowy okres dla świadczeń z funduszu alimentacyjnego rozpocznie się 1 października 2021 r. i potrwa do 30 września 2022 r.
Wnioski będą przyjmowane:
- od 1 lipca – drogą elektroniczną;
- od 1 sierpnia – drogą tradycyjną.
Wniosek należy złożyć w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Miechowie ul. Szpitalna 1, 32-200 Miechów. Dokumenty on-line można złożyć za pośrednictwem portalu Emp@tia.
O świadczenia z funduszu może ubiegać się osoba uprawniona do alimentów od rodzica na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd, jeżeli egzekucja okazała się bezskuteczna. Świadczenia przysługują do ukończenia:
- 18 roku życia albo
- 25 roku życia – w przypadku gdy dziecko uczy się w szkole lub szkole wyższej albo
- bezterminowo – w przypadku posiadania orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności.
W przypadku ostatniego roku studiów są one wypłacane do zakończenia tego roku studiów, jednak nie dłużej niż do ukończenia przez dziecko 25 roku życia.
Alimenty z funduszu nie przysługują w przypadku umieszczenia osoby uprawnionej w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie lub w pieczy zastępczej. Podobnie jest, gdy osoba uprawniona zawiera związek małżeński.
Kwota świadczeń
Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują w wysokości bieżąco ustalonych alimentów, jednakże nie wyższej niż 500 zł.
Kryterium dochodowe
Świadczenia z funduszu alimentacyjnego w 2021 r. przysługują, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 900 zł.
Jeżeli dochód przekroczy tę kwotę, to stosuje się tzw. zasadę złotówka za złotówkę. Osoba uprawniona otrzyma kwotę, która stanowi różnicę pomiędzy kwotą świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługującego danej osobie uprawnionej a kwotą, o którą został przekroczony dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie. Jeżeli tak obliczona wysokość świadczenia będzie niższa niż 100 zł, to wsparcie nie będzie przysługiwało.
Wypłaty
Alimenty z funduszu wypłaca się w okresach miesięcznych. Ustalenie prawa do świadczeń oraz ich wypłata uzależnione są od tego, kiedy zostanie złożony wniosek, co prezentuje poniższa tabela.
Złożenie wniosku (wraz z wymaganymi dokumentami)
do 31 sierpnia 2021 r.
od 1 do 30 września 2021 r.
od 1 do 31 października 2021 r.
od 1 do 30 listopada 2021 r.
od 1 grudnia 2021 r. do 31 stycznia 2022 r.
Ustalenie prawa do świadczenia z funduszu alimentacyjnego i wypłata
do 31 października 2021 r.
do 30 listopada 2021 r.
do 31 grudnia 2021 r.
do 31 stycznia 2022 r.
do 28 lutego 2022 r.
DOKUMENTY DO POBRANIA
ZFA-06 OŚWIADCZENIE WNIOSKODAWCY O BEZSKUTECZNOŚCI EGZEKUCJI ALIMENTÓW
FA-1 WNIOSEK O USTALENIE PRAWA DO ŚWIADCZEŃ Z FUNDUSZU ALIMENTACYJNEGO
ZAŚWIADCZENIE O BEZSKUTECZNOŚCI EGZEKUCJI ALIMENTÓW
FA-1Z WNIOSEK O USTALENIE PRAWA DO ŚWIADCZEŃ Z FUNDUSZU ALIMENTACYJNEGO (ZAŁĄCZNIK)